Kiwanis in Oekraïne

De huidige humanitaire ramp in Oekraïne heeft een golf van sympathie teweeggebracht onder Kiwaniërs in het hele district, op dezelfde manier als bij de hele bevolking.

Wij zouden immers geen Kiwaniërs zijn als wij niet onmiddellijk hadden gereageerd, de handen uit de mouwen hadden gestoken en de nodige hulp hadden georganiseerd.

De individuele initiatieven van de clubs zijn ontelbaar en zijn hoofdzakelijk gericht op hulp aan de bevolking die in Oekraïne is achtergebleven en aan de vluchtelingen aan de grenzen van dit land.

Hieronder illustreren wij een aantal initiatieven, maar wij zijn ervan overtuigd dat er nog veel meer zijn. We houden ze allemaal bij in een lijst, die we in de loop van de weken en maanden zullen aanvullen.

Mijn boodschap aan alle Kiwanians: “Dank jullie wel en ga zo door want ‘Together We Can!

Activering op Europees niveau!

Na overleg met de President van Kiwanis International Europe, de President-Elect, de Ambassadeurs van het Kiwanis Kinderfonds, en in samenwerking met de Gouverneur van Roemenië, heeft het Kiwanis Kinderfonds in Europa besloten om een campagne te starten om de vluchtelingen uit Oekraïne te helpen. De logistiek wordt voorbereid en Kiwanisclubs in Roemenië werken al aan de grens om de vluchtelingen op te vangen en te helpen. Zij zullen ook zorgen voor de verdeling van de donaties!

Hartelijk dank voor de snelle en positieve reactie op het verzoek van het European Kiwanis Children’s Fund om de vluchtelingen aan de grenzen van Oekraïne te helpen met hun basisbehoeften: voedsel, onderdak, verwarming. Tot op heden belopen de giften € 877.523, waarvan 74.000 ten gunste van het Belux-district.