K-Dolls in Dendermonde

K-Dolls Stadswandeling 7 tot 30 september 2023

Wat zijn K-Dolls?

K-Dolls, of kunst ten dienste van het kind …
en de Kiwanis Lappen Pop.

Het doel van de K-Dolls is een artistieke beweging rond de pop te creëren en om fondsen te werven voor de Kiwanis Lappen Poppen. De grote en kleine K-Dolls (2m20 en 42cm) worden door kunstenaars onder handen genomen. Ze stellen hun talent vrijwillig ter beschikking ten voordele van kinderen.

Met de verkoop van deze prachtige kunstwerken zamelt Kiwanis geld in om de Kiwanis Lappen poppen aan nog mer kinderen te kunnen geven. Een grote pop kost 4500€. De K-Dolls worden tentoongesteld in de straten van Roeselare op vraag van Kiwanis Club Roeselare Rodenbach in samenwerking met de stad Roeselare.

Roeselare is een ondernemende en  dynamische stad met verrassend mooi erfgoed in het bruisende hart van West-Vlaanderen en is tevens de trotse Rodenbachstad.

Vijf nieuwe Dolls voor Roeselare

Kiwanis Club Roeselare Rodenbach voegt vijf nieuwe Dolls aan de bestaande collectie toe. Deze zijn beschilderd door Tony ‘Adar’ Vanhaverbeke, Jan Wydooghe, Arnold Vanhee, Els Baekelandt en door de leerlingen van de Middelbare Graad Sask Roeselare.

Download hier de volledige beschrijving van de nieuwe Dolls

Doe de K-Dollsroute

We starten de wandeling bij de locatie A van de K-Doll’s, op de hoek van de St.Amandsstraat met het De Coninckplein waar Albrecht Rodenbach met de stormvogel in een standbeeld vereeuwigd staat. We zetten onze wandeling voort tot aan de andere hoek ( locatie B) en gaan door richting Noordstraat en laten het station en de Moermanparking dus achter ons. Aan de Noordstraat slaan we rechtsaf, steken de straat over en gaan links het park Noordhof binnen , we nemen hierbij het linkse pad. We lopen hierbij K-Doll’s op locatie C en D tegen het lijf. We zetten onze tocht verder in het park en steken hierbij de Kattenstraat over. Voor we aan het water komen vinden we reeds een K-Doll op locatie E.
We zoeken links de kop van De Grote Bassin op, waar we de locatie F van K-Doll’s vinden. We nemen het pad links naar de Diksmuidsesteenweg , steken deze over en zetten verder koers rechts tot aan de Alfons Carlierstraat, om vervolgens deze links in te slaan, we lopen deze straat rechtdoor en lopen zo de Oude Stedelijke Begraafplaats binnen. We lopen rechtdoor tot aan het PAX-monument, hier vinden we locatie G van K-Doll’s, we vervolgen de weg links van het monument tot buiten het kerkhof aan de Blekerijstraat en gaan direct rechts tot aan de Molenstraat, we dwarsen hierbij de Kermisstraat. Komende op de Molenstraat slaan we linksaf en steken de Ieperstraat over om in de Bollenstraat terecht te komen. Het pleintje aan de Bollenstraat herbergt locatie H van 2 K-Doll’s . We vervolgen onze weg om op de Meensesteenweg terecht te komen. We slaan rechtsaf tot op het einde van deze straat, tot we het park ‘ Van De Walle ‘ tegenkomen. Hier is locatie I van de K-Doll’s, waarbij 2 Doll’s aan de kant van de weg geposteerd staan en 1 verderop in het park, naast het speelplein. We keren kort terug en steken aan de overkant van de straat, via de Kleine Kerkstraat en de voorkant van de H.Hartkerk, de passage door naar de Hippoliet Spilleboutdreef.

Deze steken we over aan het voetpad, aan het cultureel centrum ‘ De Spil ‘ houden we halt bij Locatie J van de K-Doll’s. We steken terug de weg over en de eerste straat links gaan we terug naar het centrum via het herwaarderingsgebied Hof van ’t Henneken, aan het rond punt rechtdoor via de Zuidstraat passeren we Locatie K van de K-Doll’s, we gaan verder om aan de rechterkant het Klein Seminarie te vinden om vervolgens rechts in te slaan in de Paterstraat. Wanneer we de baan volgen, passeren we de Botermarkt, welke als stockageplaats dient voor de werf van het nieuwe stadhuis. Indien we de weg volgen vinden we Locatie L van de K-Doll ‘s bij het Koersmuseum en het Polenplein. We steken nog even door en volgen onze weg rechtdoor in de Leenstraat tot aan het SASK ( academie Roeselare ) , waar we de volgende locatie M tegen komen. We keren terug ,passeren het Polenplein en zetten onze tocht rechts verder langs de horeca van het Polenplein. We slaan op het einde links het Nonnestraatje in. Dit brengt ons op de Grote Markt , aan de overkant vinden we locatie N van de K-Doll’s, welke ons verder via locatie O en P ( rechts tov Nonnenstraat ) in de Noordstraat begeleiden, tot we rechts De Munt vinden. Dit is locatie van de K-Doll’s, in het begin staat er reeds een K-Doll ons op te wachten. We lopen verder rechts De Munt in met zijn nieuwe architectuur en bibliotheek en vinden hierbij nog een aantal Doll’s bij locatie R en  S.
We lopen de Munt volledig rechtsdoor tot aan de Henri Horriestraat, welke we links opgaan tot aan de Hendrik Consciencestraat. Deze slaan we rechts in en dwarsen hierbij de Jan Mahieustraat. Links, vóór de St. Amandskerk, is locatie T van de K-Doll’s en dit is tegelijk het einde van deze wandeling .